Redactioneel |
Vanaf nu verschijnt de Concertzender Nieuwsbrief aan het begin van de maand.Handig: dan weet u bij voorbaat welk fraais u de komende periode te wachten staat en hoeft u niet terug te luisteren. Al kunt u onze programma’s altijd terugvinden via onze website. Of nog handiger: installeer onze Concertzender app op uw mobiel. Vorige maand ging onze nieuwe programmering van start, met De Ochtendeditie als comfortabel begin van iedere weekdag. We zijn erg benieuwd wat u daarvan vindt. Staat u vroeger op? Gaat u opgeruimder aan het werk, of is uw burn out-risico al met procentpunten gedaald? En wat vindt u van de muziekkeuze? De presentatie? De thema’s? Laat het ons weten! En dat geldt ook voor onze nieuwsbrief, de app en alle andere programma’s en de concerten die we opnemen en uitzenden. Enquête Dus: wat vind u van de nieuwsbrief? Wat mist u, en waar verheugt u zich op? Zijn we te dik? Te dun? Te vaak, of juist te weinig? Vertel het ons en stuur een reactie naar de redactie.
|
dagelijks vanaf eind juni 2019Thema: Klassiek |
De OchtendeditieVanaf eind juni opent de Concertzender elke dag met een nieuw programma: De Ochtendeditie. Het uitgangspunt is simpel: elke weekdag 3 uur klassieke muziek om mee op te staan, op weg te gaan, of thuis te beluisteren. We laten hele werken horen, al dan niet rond een thema, met korte toelichtingen op de muziek, het thema, de componisten en/of de uitvoerenden. Drie samenstellers en twee presentatoren wisselen elkaar af. Elk team neemt één keer in de twee weken zeven ochtendedities op, genoeg voor één week dus. De Ochtendeditie is een 'work in progress'. Er wordt nog aan geschaafd het nóg mooier te maken en tekst en muziek optimaal te laten aansluiten. Vaste presentator Pauline Verburg vertelt: “Medepresentator Stef en ik zijn vrij zelf de teksten te schrijven en te kiezen waar we het accent op leggen. Ik luister ter voorbereiding dus vaak naar de stukken, maar soms heeft een werk een intrigerende titel en denk ik dat het voor luisteraars leuk is meer daarover te weten. En dan zoek ik dat uit. Het voorbereidende werk kost dus veel tijd!” |
22 augustus t/m 1 september 2019Thema: Oude Muziek |
Concertzender NapelsDe liefhebbers weten het allang: van 22 augustus tot en met 1 september staat de binnenstad van Utrecht weer bol van het Festival Oude Muziek (FOM), dat dit jaar Napels als thema heeft. De Concertzender gaat er eens goed voor zitten en brengt tijdens het Festival dagelijks een uur Oude Muziek. Daarbij volgen we de programmering van het FOM op de voet, dus u kunt rekenen op Napolitaanse tarantella’s, ‘artist in residence’ Marco Marcoboni, het Huelgas Ensemble, Giuliano Prandi en veel, veel meer. Luisteren
|
vrijdag 2 augustus 2019Thema: Klassiek |
Compositore del mese: PergolesiDe Componist van de maand augustus is Giovanni Battista Pergolesi. Zijn verblijfplaats Napels staat dit jaar centraal op het Festival Oude Muziek. Pergolesi werd geboren in 1710 in het Italiaanse Iesi en studeerde vanaf ongeveer zijn tiende in Napels. Hij kreeg vioolles en moet als jongen een uitstekende zanger zijn geweest. In de luttele 26 jaar die hem vergund waren, schreef Pergolesi veel dat nog amper bekend is. Zijn Stabat mater is wereldberoemd, maar Pergolesi componeerde veel meer, in uiteenlopende stijlen. Zoals theatermuziek. Tijdens zijn leven was Pergolesi zeer actief in het theater, zowel voor groot als een klein podium. In ons Pergolesi-programma van 2 augustus kunt u luisteren naar een onmiskenbaar theatraal gedachte groep van vier cantates. Lange tijd was het stuk onbekend, zoals zoveel van Pergolesi. De bekendheid kwam pas toen Stravinsky dit en ander werk van Pergolesi interessant genoeg om het naar zijn hand te zetten in zijn ballet Pulcinella. Als theaterdier stond Pergolesi samen met anderen aan de wieg van de komische opera: opera buffa. dat deels geënt is op de Commedia dell’arte. Het genre kwam op rond 1730, als entr’acte bij de opvoering van de serieuzere en meer verheven opera seria, vol uitgesponnen muziek over mythische en historische figuren. |
vrijdag 9 augustus 2019Thema: Oude Muziek |
Mozarabische gezangen in Concertzender LiveVerloren muziek gereconstrueerd: Mozarabische gezangen in Concertzender Live In Concertzender Live van vrijdag 9 augustus 2019 zenden we twee recente opnamen uit van het Nederlands Gregoriaans Festival 2019. Daarvan vond afgelopen juni vond in Den Bosch de zevende editie plaats. Op 16 juni maakte de Concertzender opnamen van de concerten van Gregoriana Amsterdam en van Ensemble Cantores Sancti Gregorii. Mozarabisch Zowel Gregoriana Amsterdam als wiskundige Darrell Conklin hebben een methode ontwikkeld om melodieën te generen voor de verloren zang van de Mozarabische ritus. |
eerste dinsdag van iedere maand en 'on demand'Thema: Klassiek |
Geniale Muziekvrienden (Deel III)Door Thijs BongerStel je voor: een huisconcert in 1784, door een strijkkwartet van vier topcomponisten. Dagdroom van een musicoloog? Nee, zo’n kwartet heeft waarschijnlijk echt bestaan. Een Ierse tenor, Michael Kelly, die destijds triomfen vierde in de Weense opera, was getuige en rapporteerde ironisch: “The players were tolerable: not one of them excelled on the instrument, but there was a little science among them, which I dare say will be acknowledged when I name them: The first violin Haydn I was there, and a greater treat, or a more remarkable one, cannot be imagined…” Een enkele biograaf zet vraagtekens bij het verslag, maar het staat wel vast dat Haydn en Mozart diverse keren samen kamermuziek hebben gemaakt. Al jaren voordat Mozart Haydn persoonlijk kende componeerde hij kwartetten, met de al beroemde Haydn als voorbeeld. Zo kunnen we in Mozarts vroege kwartet KV 168 een langzame versie horen van een thema dat Haydn gebruikte in de finale van zijn kwartet op. 20 nr. 5. Nadat ze elkaar ontmoetten en geregeld kwartet speelden, nam Haydns invloed op Mozart hand over hand toe. Zo zit er in Haydns kwartet op. 20 nr. 1 een raadselachtig, introvert langzaam deel, zonder aanwijsbare thema’s. Iets vergelijkbaars komen we tegen in Mozarts kwartet KV 428. |
donderdagen 25 juli en 8 augustusThema: Klassiek |
Onbekend maakt onbemindKennen sie Schuncke? Was het bij Clara Schumann nog twijfelachtig, bij Ludwig Schuncke kunnen we echt wel spreken van Onbekend maakt Onbemind. In die programmareeks – donderdag om 19:00 uur eens in de veertien dagen – besteedt Cassandra van Agt aandacht aan deze vroeg gestorven vriend van Schumann. Ludwig Schuncke (of: Schunke, want zelfs daarover bestaan verschillende lezingen) leefde maar kort (21 december 1810 – 7 december 1834). Hij was pianist en componist. Op zijn 17e ging hij naar Parijs waar hij bij Antonín Rejcha harmonieleer, contrapunt en fuga studeerde en vriendschap sloot met bekende tijdgenoten, zoals Kalkbrenner en Berlioz. In 1830 keerde hij naar Duitsland terug. Daar leerde hij ook de doorreizende Chopin kennen. In 1833 raakte hij in Leipzig nauw bevriend met Robert Schumann en in 1934 richtten ze samen het Neue Zeitschrift für Musik op. Schumann’s Toccata op.7 is “dédiée à son ami Louis Schuncke”. Zijn weinige pianowerken, door Robert Schumann zeer gewaardeerd, behoren tot de beste uit de overgeleverde pianoliteratuur uit de eerste helft van de 19de eeuw. Luisteren
|
vanaf september 2019Thema: Klassiek |
Beethoven projectLudwig van Beethoven herdenken door alle werken van Beethoven uit te zenden. Dat zal gebeuren op weekdagen tussen 10:00 en 11:00 uur. Daarbij zullen diverse deskundigen hun gedachten over Beethovens werken met ons delen. Er is een productieteam geformeerd dat bestaat uit: Vanaf september gaat dit team met de productie aan de slag.
|
ma 19 t/m vr 23 en ma 26 t/m vr 30 augustus 2019Thema: Oude Muziek
|
Nessun giorno senza BachBach in Italiaanse sferen: dat wordt dus Giovanni Sebastiano Bach, zoals Giovanni Battista Lulli, die als Jean-Baptiste Lully in Frankrijk neerstreek. Bach hield van Italië, zoals wel blijkt uit zijn Italiaans Concert en zijn bewerkingen van concerten van Vivaldi en Pergolesi. Geen Dag zonder Bach brengt Pergolesi Op maandag 19 augustus in Geen dag zonder Bach onderzoekt Govert Jan Bach de link tussen Bach, de opera en dit bekende werk van Pergolesi. Bach heeft er een bewerking (of ‘verbetering’ zoals Bach zelf zegt) van gemaakt: cantate Tilge Höchster, meine Sünden BWV 1083. We horen het Stabat Mater van Pergolesi door Concerto Italiano o.l.v. Rinaldo Alessandrini en cantate BWV 1083 uitgevoerd door Theatre of Early Music met o.a. Emma Kirkby. Luisteren
|
iedere zaterdag, dinsdag en 'on demand'Thema: Jazz
|
Weemoed op reisWeemoed kan je ook overvallen op de camping, in de file naar Zandvoort of bij een langdradige aflevering van Zomergasten waar je eerst zo naar uitkeek. Gelukkig staat het Paleis van de Weemoed u ook in de zomer terzijde met muziek uit het kauwgumballentijdperk voor de oren van nu. Op 31 augustus een min of meer lachwekkende aflevering met parodist Stan Freberg, komiek Charlie Drake over het drukkende bezit van een boemerang, George Formby met z’n ‘banjolele’, de Franse componist, arrangeur en inventieve geluidstovenaar André Popp, een wedstrijd tussen een Cadillac en een Nash bezongen door The Playmates, en ‘de man met de duizend stemmen’ Mel Blanc. En in het najaar komt Het Paleis een serie over de Geschiedenis van de Million Seller, die terugvoert tot het begin van de twintigste eeuw, toen platen van Enrico Caruso, Al Jolson en Paul Whiteman al een miljoenenoplage haalden, en doorloopt tot in de jaren zestig, toen alles anders was geworden in de muziek. Vragen |
Thema: Hedendaags
|
Un re in ascolto: Berio in operadoor Luc Nijs - Opera in de 20ste eeuwDe Italiaanse componist Luciano Berio (1925-2003) laat zich kenmerken door zijn experimentele werken, waaronder zijn electronische muziek. Hij schreef nauwelijks opera’s, wel wat stukjes die hij dan nadien elders opnieuw gebruikte, als onderdeel van grotere composities. Maar daar bleef het dan ook bij, met uitzondering van zijn opera un re in ascolto uit 1984. Berio schreef het libretto ook zelf, op basis van Sotto il sole giaguaro van Italo Calvini, een Italiaanse schrijver van korte verhalen. Berio noemde zijn opera een azione musicale: een muzikale actie. Het stuk heeft geen echte lineaire verhaallijn en doet dan ook surrealistisch aan. Het verhaal gaat over een mythische koning die enkel contact heeft met zijn koninkrijk via de conversaties tussen onderdanen die hij afluistert. Omwille van een levendig optreden door een theatergroep in zijn koninkrijk krijgt de koning het lastig de twee werelden te onderscheiden. Hij komt in een neerwaartse psychologische spiraal terecht en ontwikkelt een toekomst voor zijn koninkrijk die hem uiteindelijk de das om doet. Je kan er bijna de namen van sommige hedendaagse wereldleiders op plakken. Aanbevolen opname
|
zondag 11 augustus 2019Thema: CrosslinksGenre: Ambient |
DreamScenes Special: Dream Scenes BratislavaBratislava, 29 juni, 9 uur ’s avonds. Slaapzakken liggen klaar, tafels staan vol apparatuur en zacht zoemende beamers draaien zich warm voor een heel bijzondere bijeenkomst: het Ambient Sleepover Festival. Tussen 9 uur ’s avond en 8 uur ’s ochtends vond in de Slowaakse stad een elf uur durend nachtconcert plaats, met elf acts die een performance gaven voor een publiek dat luisterde, dommelde of gewoon sliep. De naam van dit festival was Dream Scenes Bratislava. En inderdaad: de naam kwam van de maandelijkse DreamScenes mix serie op de Concertzender! De Concertzender betaalt terug met gelijke munt en evenveel respect en presenteert met gepaste trots een DreamScenes special, met een selectie van de optredens op dit festival! Het festival werd georganiseerd door Lukáš Bulko (Alapastel) en Lukáš Medlen (Charon). De line up bevatte optredens van Chaosdroid, Whithe, Alapastel, Casi Cada Minuto, Phragments, Prvočísla, 16 Colours, Strom Noir, Vrtačky Po Desáté Hodině, Meltingeyes en Charon. Voor wie – het is nauwelijks denkbaar- nog niet bekend is met de Slowaakse ambient/experimentele muziekscene zal waarschijnlijk alleen de naam Strom Noir, en in mindere mate Alapastel, bekend klinken. Een extra reden om eens dieper in de onbekende Slowaakse ambient-scene te duiken. Muziek kent geen grenzen! |
|
Concertzender registraties: wanneer is het op de radio?Symfonieorkesten, recitals, festivals, jamsessies, orgelconcerten: de Concertzender maakt per jaar ongeveer 200 opnamen. Vaak vragen enthousiaste bezoekers onze technici wanneer het concert wordt uitgezonden. Omdat dat per concert verschilt en we ook afhankelijk zijn van anderen, is die vraag meestal niet 1-2-3- te beantwoorden. Jammer! Maar Theo van Soest bedacht een tussenoplossing die het probleem gedeeltelijk oplost. De Concertzender website vermeldt alle gemaakte Concertzender opnames. Zodra we daarover iets kunnen melden, voegen we de verwachte uitzenddatum en tijd toe. We nemen op in de meeste genres: Jazz: regelmatige opnames in het Bimhuis Producers |
ColofonConcertzender
|
Volgende nieuwsbriefDe volgende nieuwsbrief van de Concertzender verschijnt begin september. Houd intussen ook onze website in de gaten voor actueel nieuws.
Help ons te blijven uitzendenDraagt u de Concertzender een warm hart toe en bent u nog geen donateur? Meld u dan nu aan als donateur of Stort eenmalig. Afhankelijk van het gedoneerde bedrag krijgt u:
Bent u al donateur, maar heeft u vrienden of kennissen die ons nog niet steunen? Meld uw kennis aan voor onze nieuwsbrief en attendeer hem of haar op de verschillende mogelijkheden om te doneren. |