Redactioneel |
Nieuw bij de Concertzender!
Speciaal voor de liefhebbers van Oude Muziek zette programmacoördinatrice Irene Stolp op een rijtje naar welk tijdstip een aantal programma’s verhuist. Wees gerust, want U hoeft nog steeds geen dag zonder Bach en Oude Muziek blijft prominent in de nieuwe programmering. Ook nieuw: het onvolprezen Paleis van de Weemoed is vanaf nu wekelijks te beluisteren met oude en nieuwe melancholie-met-een-knipoog. En over vernieuwing gesproken: deze maand extra veel aandacht voor Karlheinz Stockhausen. Wie de operareeks ‘Licht’ niet zag, kan gratis terecht bij de Concertzender: Emmanuel Overbeeke stelde een prachtig overzichtsprogramma rond de Grote Vernieuwer samen. Luc Nijs schreef een speciale bijdrage over diens opera ‘Licht’, Thijs Bonger liet zijn licht schijnen op Mozart en Haydn en van onze oud-medewerker Arthur Olof verschijnt postuum een indrukwekkend boek over Russische muziek uit de 20e eeuw. Met zo veel leesvoer komt u misschien niet eens aan luisteren toe! Daarom verschijnt de volgende nieuwsbrief iets later, namelijk eind juli. Vast een mooie zomer gewenst!
|
vanaf 20 juni 2019 |
Nieuwe programmering: de kracht van de ConcertzenderDoor Lucie Th. VermijPer 20 juni krijgt de Concertzender een nieuw format. Er komt een horizontale programmering met op hetzelfde moment van de dag vergelijkbare programma’s.
Overdag herkenbare, voornamelijk klassieke muziek (oud, klassiek, modern, hedendaags), en ‘s avonds doorwrochte en thematische programma’s. Zo hopen we onze kracht en uniciteit beter voor het voetlicht te brengen: het ongehoord repertoire en de grote kennis van zaken. Mensen zijn gewoontedieren en houden van voorspelbaarheid, al dan niet licht gekruid met aangename verrassingen. Bij een radiozender is het voor de luisteraar het fijnst als zij niet een programmeringsschema hoeft te onthouden dat elke dag op elk tijdstip anders is. Zo luisteren we niet naar radio. Als we de radio aanzetten willen we niet teleurgesteld worden in onze muzikale verwachtingen. Want dan schakelen we niet meer in. Deze nieuwe programmering is zo gemaakt dat er zo min mogelijk ‘afhaakmomenten’ zijn. Radio moet immers doorstromen. Overdag komen er deels non-stop programma’s met mainstream-repertoire – in de betekenis die de Concertzender daaraan geeft, veel breder dan voor andere zenders. We geven prioriteit aan eigen opnamen en originele, inventieve en redactioneel intensieve programma’s. |
vanaf 20 juni 2019Thema: Oude MuziekGenres: Barok | Renaissance |
Oude Muziek in het nieuwe uitzendschemaSinds jaar en dag kunt u op de Concertzender muziek uit Middeleeuwen, Renaissance en Barok beluisteren. Uiteenlopende programma’s met een keur aan bekende en minder bekende muziek, verrassend, soms leerzaam en vaak inhakend op actuele gebeurtenissen uit de Oude Muziek-wereld. Lange tijd was Oude Muziek te horen op maandag- en donderdagavond en de zondagmiddag, en Geen dag zonder Bach op elke werkdag om 13:00 uur.
• Op de maandag verschuift Nuove Musiche van 18:00 naar 19:00 uur. • Documento, Orgelwerk en Serie Jordi Savall gaan naar zondagmiddag. • Zwerven door de Renaissance/Barok gaat naar de zaterdagochtend. We gaan dan voornamelijk zwerven door de Klassieke periode. • Concertzender Live Oud verhuist van donderdagavond naar vrijdagmiddag. • Sound the Trumpet, Strike the Viol! blijft op de zondag, maar begint nu om 11:00 uur. • Missa etc. verhuist naar de dinsdagmiddag. • De Tuin van Oud, Early Delights en L’Esprit Baroque gaan naar zondagmiddag. • Geen dag zonder Bach blijft op elke werkdag van 13:00 tot 14:00 uur.
|
'on demand' te beluisterenThema: Oude MuziekGenres: Barok | Renaissance |
Duizend emoties: Concerto d’Amsterdam en Kathedrale Klanken
Mille Affetti Expressief en hartverscheurend
|
'on demand' te beluisterenThema: Klassiek |
|
vanaf 22 juni 2019Thema: Jazz |
Nu elke week: het Paleis van de WeemoedVanaf 22 juni is het Paleis van de Weemoed er wekelijks. Muziek van Vroeger voor de oren van Nu. Great American Songbook, cool jazz, swing jazz, muziek uit de jaren van het kauwgomplaatje, cabaret, curiosa – en dat alles overgoten met een vleugje melancholie. Kortom, muziek die bijzonder is, maar die je bijna nooit meer hoort. En regelmatig specials, zoals de afgelopen maanden over Doris Day, Nat King Cole en Peggy Lee. En er staan er meer op stapel.
Zet uw tanden in George |
'on demand' te beluisterenThema: HedendaagsGenre: Moderne Muziek |
Componist van de maand: Stockhausen
Aus Licht |
eerste dinsdag van iedere maand en 'on demand'Thema: Klassiek |
Geniale Muziekvrienden Haydn en Mozart (Deel II)Door Thijs BongerIn de nieuwsbrief van mei deed ik al het een en ander uit de doeken over de contacten tussen Haydn en Mozart. Al ruim voor ze elkaar persoonlijk kenden liet de 24 jaar jongere Mozart zich maar al te graag beïnvloeden door zijn beroemde collega Haydn. Hij schreef symfonieën en kwartetten waarin we allerlei elementen uit Haydns muziek terug horen.
Maar er bestaat een mooie en betaalbare Naxos opname van. Even goed zoeken, maar dan word je beloond met allerlei muziek die het beluisteren meer dan waard is. Zo horen we een onwaarschijnlijk heftige stuk voor koor, waarin Haydn een storm verklankt. ‘Svaniscein un momento’. Een earopener voor mensen die de muziek van Haydn vaak nogal braaf vinden. En, verderop, ook voor koor, ‘Ah, gran Dio!’, een juichend loflied op de almachtige God. Luister naar deel II van Geniale Muziekvrienden Klankschilderen |
'on demand' te beluisterenThema: HedendaagsGenre: Moderne Muziek
|
|
Thema: Hedendaags
|
Opera in de XXe eeuw: Karlheinz StockhausenDoor Luc NijsJe kan de Duitse componist Karlheinz Stockhausen (1928-2007) zonder probleem een icoon van de naoorlogse klassieke muziek en operawereld noemen. Zijn opera’s bleven tot op heden wat onderbelicht bij zijn andere werk. En dat is ten onrechte. Het hoogtepunt van dat opera-oeuvre is ongetwijfeld de opera-cyclus ‘Licht: Die Sieben Tage der Woche’, een cyclus van zeven operas die hij schreef tussen 1977 en 2003.
Stockhausens muziek blijft zowel tijdens als na zijn leven de meningen verdelen. Maar laat u verrassen. U krijgt geen spijt! Aanbevolen opname: Karlheiz Stockhausen - ‘Donnerstag aus Licht’ - opname 1980, uitgebracht bij DG in 1988 (4CDs) (DG4233 792) met het Nederlands Radio kamer orkest, het Westduitse Radiokoor en het Ensemble InterContemporain o.l.v. Karlheinz Stockhausen zelf, met o.a. Robert Gambill, Annette Meriweather en Matthias Hölle.
|
vóór 15 juli 2019Thema: Hedendaags
|
Prijsvraag
Het antwoord: ze componeerde ze voor celliste Frieda Belinfante, omdat ze een relatie hadden en samenwoonden! De winnaar is B. de Boer uit Drachten. Gefeliciteerd! Nieuwe prijsvraag: Onze nieuwe prijsvraag: Hoe heet het Aldeburgh Festival Theater en wat was dat voorheen? Stuur uw oplossing vóór 15 juli 2019 naar prijsvraag@concertzender.nl. Te winnen: Benjamin Britten - Serenade for tenor, horn and strings. Young Apollo. Lachrymae. Prelude and Fugue. Uitvoerenden zijn Allan Clayton, tenor. Richard Watkins, hoorn. Aldeburgh Strings olv Markus Daunert [Linn Records CKD 478].
|
ColofonConcertzender
|
Volgende nieuwsbriefDe volgende nieuwsbrief van de Concertzender verschijnt eind juli. Houd intussen ook onze website in de gaten voor actueel nieuws.
Help ons te blijven uitzendenDraagt u de Concertzender een warm hart toe en bent u nog geen donateur? Meld u dan nu aan als donateur of Stort eenmalig. Afhankelijk van het gedoneerde bedrag krijgt u:
Bent u al donateur, maar heeft u vrienden of kennissen die ons nog niet steunen? Meld uw kennis aan voor onze nieuwsbrief en attendeer hem of haar op de verschillende mogelijkheden om te doneren. |