Redactioneel |
De Concertzender in maart: klokkenluiders van de lenteDe winter is weliswaar nog niet voorbij, maar toch luiden de aankomende passiespelen en Matthäus-uitvoeringen, die vanaf eind maart zullen plaatsvinden, alweer de klok van de aankomende lente. Je ziet het buiten, maart roert zijn staart. De Concertzender past bij alle windrichtingen en temperaturen. Laat je verrassen door de bekende en onbekende muziek. Veel lees- en luisterplezier en graag tot de volgende nieuwsbrief.
|
On demandThema: Oude Muziek
|
Meer over Bachs Matthäus PassionIn de podcast Bach & Co belichten de makers van ons programma Geen dag zonder Bach in vier programma’s de achtergrond van deze bijzondere passiemuziek. Beluister alle afleveringen hier. Kortingsactie Lezers van deze nieuwsbrief kunnen met € 15,- korting naar deze bijzondere uitvoering. Klik hier om met korting te reserveren en voor meer info. |
Maandag 13 t/m zondag 19 maartThema: Klassiek
|
Tussenpaus van het ConcertgebouworkestIn de week van 13 tot en met 19 maart klinkt elke dag aan het eind van programma De Ochtendeditie een werk gedirigeerd door Eduard van Beinum, van 1945 tot 1959 chef-dirigent van het Concertgebouworkest. Hij is altijd een beetje in de schaduw gebleven van zijn grote voorganger Willem Mengelberg en van zijn beroemde opvolger Bernard Haitink. Dat is niet helemaal terecht. Van Beinum was een natuurtalent, zeer geliefd bij zowel de orkestleden als het publiek. Hij had een onnadrukkelijke dirigeerstijl, maar was daardoor vaak juist des te effectiever. Hij was musicus tussen de musici en niet een soort halfgod die hoog boven de orkestleden verheven was. In De Ochtendedities hoor je onder andere het Vierde Pianoconcert van Ludwig van Beethoven (met Robert Casadesus als solist), de Italiaanse Symfonie van Felix Mendelssohn, Nuages van Claude Debussy en Psyché van César Franck. Luisteren: De Ochtendeditie, maandag 13 t/m zondag 19 maart, 7:00 - 10:00 uur. |
Donderdagen 30 maart, 6 april en 20 aprilThema: Oude Muziek
|
Zwanenzang van Orlando Di LassoIn een nieuwe miniserie De zwanenzang van Orlando di Lasso staat de driedelige cyclus Lagrime di San Pietro van geestelijke madrigalen van Orlando di Lasso (ca.1532-1594) centraal. Vanaf donderdag 30 maart zenden we in drie afleveringen de miniserie uit in het programma Documento. Vlak voor zijn dood schreef de van oorsprong Belgische componist de Lagrime di San Pietro. Het wordt dan ook wel zijn zwanenzang genoemd; hij was toen 62 jaar oud. Op dat moment leed hij, volgens zijn vriend en hofnatuurkundige, aan 'Melancholia hypochondrica'. En zijn vrouw schreef in een brief dat Lassus leed aan hallucinaties. Luisteren: Documento, donderdag 30 maart, 21:00 - 22:00 uur. |
On demand en woensdag 5 aprilThema: Hedendaags
|
Nieuwe muziek van de First Peoples van AustraliëNgarra-Burria is een ontwikkelingsprogramma in Australië voor musici van Aboriginal afkomst, nu meestal First Peoples genoemd. Ngarra-Burria betekent: luisteren – zingen. Ensemble Offspring heeft enkele tientallen stukken van Aboriginal componisten voor het eerst opgenomen. “We betuigen ons respect voor hun voorouders uit het verleden, het heden en voor alle First Nations-mensen. We zijn vereerd om muziek te kunnen maken op het land dat al meer dan 65.000 jaar de thuisbasis is van een rijke cultuurpraktijk”, aldus Ensemble Offspring. In drie uitzendingen van Bijdetijds komt het werk van Ensemble Offspring aan bod. Aan het slot van de tweede uitzending kun je nog luisteren naar Quamby van Peter Sculthorpe, de Australische componist die veel heeft betekend voor de Aboriginal muziek. Luisteren: de eerste aflevering (woensdag 1 februari), de tweede aflevering (woensdag 1 maart). De derde en laatste aflevering kunt u live beluisteren: Bijdetijds, woensdag 5 april, 20:00 - 21:00 uur. |
Woensdag 8 maartThema: Crosslinks
|
Nieuwe concertreeks vanuit Utrechts podium Vechtclub XLIn een nieuwe reeks van Concertzender Live hoor je de opnamen die we hebben gemaakt tijdens Podiumdorst, in de Utrechtse Vechtclub XL. Tijdens deze twee uur durende uitzending passeren er concerten van Honingbeer, Holograph, The World Of Dust en Lo/now. Vechtclub XL is het muziekpodium binnen de broedplaats Vechtclub Keiland. In Utrecht is het dé plek om producties voor het eerst te presenteren. Onder de noemer Podiumdorst organiseerde Stefan Breuer (labelbaas Tiny Room Records en bandlid Combo Qazam) dit jaar zestien avonden gericht op de ‘indie scene’. Daarbij wordt volop ruimte gegeven aan de meer obscure genres als ambient, noise, folk en experimentele rock. Luisteren: Concertzender Live, woensdag 8 maart, 20:00 - 22:00 uur. |
On demand, zaterdagen 25 maart en 22 aprilThema: Jazz
|
Harold Arlen in The Great American SongbookStormy Weather, Let’s Fall In Love en Over The Rainbow, wie kent deze klassiekers niet? Ze komen allemaal voorbij in de nieuwe driedelige reeks over Harold Arlen. Hij is een van de beroemdste componisten van het Great American Songbook. Arlen werd geboren als Hyman Arluck en bleek een wonderkind. Al snel nadat hij pianolessen kreeg op 9 jarige leeftijd, speelde hij beter dan zijn leraar en voor hij 16 jaar was speelde en zong hij in bars en vaudeville shows. Eind jaren 20 is hij naar New York City gegaan, veranderde zijn naam in Harold Arlen en daar begon zijn carrière als componist. Uiteindelijk heeft hij vele prijzen gewonnen, zoals Oscars voor originele songs en Grammys. Luisteren: The Great American Songbook, zaterdagen 25 maart en 22 april, 16:00 - 17:00 uur. Deel 1 van deze reeks, uitgezonden op 25 februari, beluistert u hier.
|
ColofonConcertzender
|
Volgende nieuwsbriefDe volgende nieuwsbrief van de Concertzender verschijnt (waarschijnlijk) eind maart / begin april. Houd intussen ook onze website in de gaten voor actueel nieuws.
Help ons te blijven uitzendenDraagt u de Concertzender een warm hart toe en bent u nog geen donateur? Meld u dan nu aan als donateur of Stort eenmalig. Bent u al donateur, maar heeft u vrienden of kennissen die ons nog niet steunen? Meld uw kennis aan voor onze nieuwsbrief en attendeer hem of haar op de verschillende mogelijkheden om te doneren.
|