Redactioneel |
Muziek en omgeving: de concertzender in september
De kleine ruimte van deze compacte nieuwsbrief is gevuld met aandacht voor geluid en omgeving. Zoals bij Janacek, die in veel meer landen kwam dan waarheen hij ging en Stijn Demeulenaere, die ons meeneemt op een geluidsreis naar onszelf. En zet op 5 september om 19:00 uur vooral een stoeltje bij voor Sensenta van Harrold Roeland. Wat hij gaat doen is zo’n goed bewaard geheim dat hij het zelf nog niet weet. Maar wel dat zijn live gemaakte vervolgverhaal dan aanmeert bij geluid, ruimte en omgeving. Binnenkort dus, in uw eigen vertrouwde omgeving. Tot over 4 weken!
|
Werkdagen vanaf donderdag 2 september 2021Thema: Klassiek
|
|
Dinsdag 7 september 2021Thema: Klassiek |
Wölfl in september
Daar komt nu verandering in. Want nadat onze programmamaker Thijs Bonger in Geniale muziekvrienden uit de doeken deed hoe Haydn en Mozart elkaar artistiek op de huid zaten en terwijl in Lastige Leerling de verstandhouding van Haydn en Beethoven nog op de snijtafel ligt, is het nu de beurt aan pianovirtuoos Wölfl. Wordt het een revival of een herontdekking? Op 7 september een nieuwe aflevering van De wandeling, met een bijzonder interactief extraatje dat we hier niet weggeven. Luisteren dus, op dinsdag 7 september tussen 19:00 en 20:00 uur.
|
Woensdag 8 september 2021Thema: HedendaagsGenre: Experimentele muziek |
Hoe klinkt een landschap? Op stap met Stijn DemeulenareWoensdagavond 8 september tussen 20:00 en 22:00 uur hoeft u nergens heen. Dat hebben wij al voor u gedaan. Duik mee in de diepe klanklandschappen van Stijn Demeulenaere uit Brussel. Sinds elf jaar maakt Demeulenaere klankinstallaties. De fascinatie voor geluid begon bij Demeulenaere tijdens zijn studie sociologie en zijn werk als radiojournalist. Puur geluid, het alleen luisteren naar geluid, laat ruimte voor inleving en interpretatie. En daarbinnen schept Demeulenaere artistieke vormen, om luisteraars nieuwe ervaringen te laten opdoen en te confronteren met onze eigen identiteit en geschiedenis. Te voelen wie we zijn, en waar, door om ons heen te horen. Hoe een omgeving in ons resoneert, en vice versa. Voor zijn geluidssculpturen maakt Demeulenaere veel gebruik van veldopnames. Of zoals die in de muziekwereld ook wel genoemd worden: ‘field recordings’. Niet te verwarren met natuuropnames, want ook geluid uit steden en huizen speelt bij Demeulenaere een belangrijke rol. Het gaat om de ruimte, als geluidsbron en als plek waar geluid beleefd wordt. Uiteindelijk wordt een soundscape zelf ook weer omgevingsgeluid. Demeulenaere onderzoekt hoe geluid ruimte betekenis geeft en omgekeerd. |
|
|
ColofonConcertzender
|
Volgende nieuwsbriefDe volgende nieuwsbrief van de Concertzender verschijnt eind september / begin oktober. Houd intussen ook onze website in de gaten voor actueel nieuws.
Help ons te blijven uitzendenDraagt u de Concertzender een warm hart toe en bent u nog geen donateur? Meld u dan nu aan als donateur of Stort eenmalig. Afhankelijk van het gedoneerde bedrag krijgt u:
Bent u al donateur, maar heeft u vrienden of kennissen die ons nog niet steunen? Meld uw kennis aan voor onze nieuwsbrief en attendeer hem of haar op de verschillende mogelijkheden om te doneren. |
Zonder omgeving geen muziek. Fijn, met zo’n uitspraak kun je alle kanten op. Richting natuurkunde bijvoorbeeld, want geluid verplaatst zich dankzij materie. Soundtracks als Instellar (Hans Zimmer) en Arrival (Johan Johansson) begeleiden prachtige films. En wie Kubricks 2001: A Space Odyssey zag, luistert begin januari nooit meer op dezelfde manier naar An der schönen blauwen Donau. Maar in een vacuüm is geen materie en dus ook geen geluid.
Componist van de maand: Janacek
Zo ben je gevierd en zo weer vergeten. Dat overkwam de Salzburger Joseph Wölfl. Hij leefde van Mozarts Weense kwartetten, KV168-173 (1773) tot de première van Beethovens 8e symfonie (1812) en daartussen speelde ook zijn muzikale carrière zich af. Maar tot voor kort verliep Wölfls posthume loopbaan minder voorspoedig dan die van zijn twee vakbroeders.
Met die geluidslandschappen – ‘soundscapes’, in goed hedendaags – laat hij luisteraars de omgeving ervaren via de oren. Hoe klinkt een landschap?
Deel ons, mail ons, steun ons, sterk ons













