Read the English Newsletter Programmagids Word Vriend Luister Live

Nieuwsbrief april 2021Lees de online nieuwsbrief in uw webbrowser

 

Redactioneel

 

De Concertzender in april

redactioneelHad uw favoriete nieuwsbrief een medewerker van de maand, dan heette die in april 2021 Emanuel Overbeeke. U kent hem als onvermoeibare producent van het programma Componist van de Maand, dat we op weekdagen uitzenden tussen 16 en 17 uur.

Onlangs publiceerde Emanuel zijn boek over Nederland en Beethoven bij uitgeverij Prominent. ‘Die Geschöpfe des Emanuels’ werd bijna meteen onthaald als standaardwerk over de Nederlandse ontvangst en uitvoeringspraktijk van Ludwig van Beethoven, die het opvallend genoeg nooit schopte tot Componist van de Maand. Je kunt niet alles hebben.

U wel trouwens, want als u de prijsvraag goed beantwoordt maakt u kans op een van de twee gesigneerde exemplaren van Nederland en Beethoven. We maken er geen makkie van, want Beethoven is niet voor de poes. Voor deze nieuwsbrief gunt de auteur en programmamaker ons een eenmalige blik in zijn werkwijze en denkraam.

En we hebben Duits-Italiaanse muziek uit Rusland van Michael Glinka en structurele hard bop krachtpatsers in de personen van Ben van den Dungen en Jarmo Hogendijk. En luister op 17 april vanaf 20 uur vooral naar het Paleis van de Weemoed met een uur lang jazzy filmmuziek.

Tot volgende maand!

 

 

Zaterdag 17 april 2021

Thema: Jazz

 

Ben en Jarmo in the House of Hard Bop

Het is 1985. Op het NOS Meervaart Jazz Podium gaat de eerste prijs naar het Ben van den Dungen/Jarmo Hoogendijk Quintet. De hard bop formatie onder leiding van Ben (saxen) en Jarmo (trompet) is een sensatie en genereert direct brede Ben en Jarmo belangstelling.

Er volgen tournees door Nederland, Europa, de VS en Canada. Drummer Eric Ineke – tevens uw programmamaker – maakt deel uit van de kernbezetting van dit kwintet, naast pianist Rob van Bavel en bassist Harry Emmery.

Begin jaren ’90 beginnen albums te verschijnen: Speak Up, Run for Your Wife, Double Dutch. Beide blazers tekenen voor het merendeel van de composities. Energieke hard bop van eigen bodem!

Luisteren:
Zaterdag 17 april 2021, 17:00 uur, House of Hard Bop (samengesteld door Eric Ineke)

 

 

 

Thema: Hedendaags | Klassiek | Oude Muziek

 

Emanuels keuze

Vaste prik bij de concertzender: Emanuel Overbeekes keuze van de componist van de maand. Niemand weet precies hoe lang hij dat al doet, of had zin om dat op te zoeken. En wat doet het er ook toe. Inhoud, daar moet het om draaien. Tijd voor een gesprek over autonomie, biografie en hoe je componisten kiest.

Emanue OverbeekeEmanuel: hoe ga je te werk bij de selectie van je Componist van de Maand?
“Ik heb diverse criteria: soms een aanleiding (verjaardag, sterfjaar, manifestatie), is deze componist al aan de beurt geweest, zijn er voldoende interessante opnamen beschikbaar (er moeten diverse uitzendingen worden gevuld, ook door anderen) en uiteraard persoonlijke voorkeur, al probeer ik dat laatste enigszins weg te moffelen. Hij of zij moet goed genoeg zijn. Kwaliteit vind ik belangrijker dan stijl.”

Hoe kijk jij aan tegen de relatie van muziek en levensloop?
“Het leven is geen verklaring voor het werk, maar kan creatieve keuzen begrijpelijk maken. Als men een werk louter biografisch wil duiden of als een kunstenaar primair autobiografisch wil zijn, zou ik zeggen: schrijf een autobiografie of een lied over privéperikelen. De beste kunst overstijgt de omstandigheden waarin deze ontstaat. Herkenbaarheid is voor mij niet de belangrijkste reden voor een oordeel. Van veel kunst weten we niet wat de maker bedoelde of waar en hoe het gemaakt is, maar wel of ze ons iets doet. Mijn favoriete kunstenaars geven amodieuze antwoorden die boeien, ook als men de context en de mores niet kent. Biografie en context zijn vaak belangrijk voor tijdgenoten, maar hoe beter een kunstenaar en hoe groter de afstand in tijd, hoe meer de persoonlijkheid aandacht krijgt.”

Lees meer

 

Werkdagen vanaf donderdag 1 april 2021

Thema: Klassiek

 

Componist van de maand: Glinka

Componist van de Maand Glinka kwam in 1804 ter wereld in een dorpje bij Smolensk en overleed 53 jaar later in Berlijn. Zijn eretitel ‘vader van de Russische muziek’ is een wat te ruim vallend jasje, maar wat wel klopt is dat Glinka zich als eerste Russische componist kon meten met zijn beroemde westerse collega’s.

Mikhail GlinkaDe Glinka-methode: typische Russische elementen uitstrooien over westerse modellen. Glinka’s opleiding was zeer westers. Hij kreeg zijn opleiding eerst in Petersburg, maar die was helemaal westers gemodelleerd. En vervolgens trok Glinka door Europa en verbleef hij in Milaan en Berlijn.

Glinka was van stand en dat kun je horen. Het lied en de kamermuziek sloten aan bij de aristocratie, die zich graag vermaakte met korte stukken voor de huiskamer in overzichtelijke vormen met niet al te complexe harmonieën en met een vleugje sentimentaliteit. Glinka speelde daar op in door een Duitse stijl te combineren met een Italiaans gevoel voor bel canto. Dat leidde uiteindelijk tot zijn meest beroemde werken, de opera’s Ruslan en Ludmilla en Een leven voor de Tsaar. De werken werden meteen opgenomen in de Russische standaardcatalogus, een status die pas veranderde na de machtswisseling van 1917.

Een lofzang op de tsaar was na 1917 geen goed idee, maar de muziek was veel te bekend om te negeren. Wat nu?

Lees meer

 

Voor 15 april 2021

Thema: Klassiek

 

 

cover_Nederland en BeethovenPrijsvraag

Tot slot van deze nieuwsbrief een prijsvraag. Onder de goede inzendingen mogen we maar liefst twee gesigneerde exemplaren van Emanuel Overbeekes kersverse standaardwerk over Beethoven in Nederland verloten.

Vanzelfsprekend leggen we de lat dit keer iets hoger dan gemiddeld. De vraag: Wie of wat citeerde Beethoven op zijn sterfbed, alvorens hij er – zich beklagend over een stel te laat bezorgde flessen wijn – een fermate boven zette?

Uw antwoord graag voor 15 april naar Concertzender prijsvraag. En corresponderen is zinloos.

 

 

 

 

 

 

appbanner

Colofon

Concertzender
Ganzenmarkt 14
3512 GD Utrecht
T: 030 231 20 96
E: info@concertzender.nl

FacebookTwitterYouTube

Privacyverklaring
Redactie:
Koen Croese
Vertaling:
Anouk de Wit
Barbara Leijdekkers
Thijs Brinksma
Techniek:
Ronald Visser

Volgende nieuwsbrief

De volgende nieuwsbrief van de Concertzender verschijnt eind april / begin mei.

Houd intussen ook onze website in de gaten voor actueel nieuws.

 

Help ons te blijven uitzenden

Draagt u de Concertzender een warm hart toe en bent u nog geen donateur?

Meld u dan nu aan als donateur of Stort eenmalig.

Afhankelijk van het gedoneerde bedrag krijgt u:

  • een rondleiding bij de studio en de redactie
  • een cd van de Concertzender met Young Dutch Performers
  • 2 kaartjes voor het jaarlijkse concert met lezing

Bent u al donateur, maar heeft u vrienden of kennissen die ons nog niet steunen?

Meld uw kennis aan voor onze nieuwsbrief en attendeer hem of haar op de verschillende mogelijkheden om te doneren.