Redactioneel |
Grote namen, kleine nieuwsbrief
Maar we hebben ook oog voor minder prominente componisten, zoals Jan Vaclav Vořišek, de Weense Bohemer die het in Beethovens tijd schopte tot keizerlijk organist. Tot volgende maand!
|
On demandThema: Klassiek |
|
Werkdagen vanaf maandag 1 maart 2021Thema: Oude Muziek |
Componist van de maand: Ockeghem
Zoals veel componisten in zijn tijd begon hij zijn muzikale carrière als koorknaap. Het gaf hem een inzicht in oude kerkmuziek en de mogelijkheden van zangers waarvan hij zijn leven lang zou profiteren. Naar verluidt was hij een uitstekende zanger. De eerste berichten over hem als musicus stammen uit 1443. Hij was destijds verbonden aan de kerk van Onze Lieve Vrouwe te Antwerpen. Later kwam Ockeghem als componist en zanger terecht bij het Franse hof. Ockeghems aanzien aan het Franse hof was groot. Hij verdiende veel, kon reizen en daardoor kennis nemen van muziek in andere landen. Behalve zanger en componist was hij ook diplomaat en als zodanig nauw betrokken bij de machtspolitiek en de onderhandelingen van de vorst. Zijn muziek werd zeer verspreid over Europa en bij zijn dood werd hij alom betreurd, niet alleen door collega-componisten, maar ook door denkers onder wie Erasmus. |
Eerste donderdag van iedere maand t/m juli 2021Thema: Oude Muziek |
Sweelinck, leermeester van Bach
Sweelinck geldt als de belangrijkste (Noord)Nederlandse componist van de periode die gezien kan worden als overgang van renaissance- naar barokmuziek. Honkvast als hij was, had hij als leraar toch een grote invloed op vele componisten na hem, zoals Johann Sebastian Bach. Jan Pieterszoon Sweelinck werd in 1562 geboren in Deventer. Toen hij vier jaar oud was verhuisde het gezin van Deventer naar Amsterdam waar zijn vader in diens kwam als organist. Jan Pieterszoon kreeg zijn eerste muzieklessen van zijn vader en werd op zijn 15e organist van de Oude Kerk. Hij hield de functie tot zijn overlijden. De instrumentale muziek van Sweelinck was vernieuwend, maar voor zijn vocale muziek putte Sweelinck uit de enorme erfenis van de 15e en 16e-eeuwse polyfonisten, zoals Ockeghem. Daarbij gebruikte daarbij alle genres die toentertijd in de Nederlanden voorhanden waren. Dat zegt uiteraard niets over de kwaliteit van Sweelincks vocale muziek. Deze werd zeer op waarde geschat. |
Iedere werkdagThema: KlassiekGenre: Barok |
Zeven vragen aan BachSinds 2012 zendt de Concertzender Geen Dag Zonder Bach uit. Na 920 afleveringen trekt het programma een schare vaste luisteraars, waaronder veel musici van over de hele wereld, vooral uit Duitsland, Zwitserland en de VS. De uitspraak ‘Geen dag zonder Bach’ is van Pablo Casals die iedere dag begon met het spelen met stukken uit het WTK, voor hij zich aan de cello zette. Hoe ontstond het idee voor Geen Dag Zonder Bach? Tezelfdertijd had Joop van Zijl zich aangediend bij de Concertzender om aldaar wat te gaan doen. Toen kreeg directeur Sem de Jongh het lumineuze idee voor een ‘werkdagelijks’ programma onder de naam Geen dag zonder Bach. En er waren uitstekende mensen voor een heel team beschikbaar, Irene Stolp (eindredacteur Oude Muziek), editor Hans en technicus Benno Wormgoor. Zo vormden wij een 5-koppig team die vanaf najaar 2012 ruim 500 afleveringen hebben gedragen van het werkdagelijks Geen dag zonder Bach van 13:00 tot 14:00 uur. Geen dag zonder Bach is vanaf het begin een echt teamproduct. Joop van Zijl moest helaas om gezondheidsredenen stoppen met presenteren bij aflevering 550 geloof ik.
|
ColofonConcertzender
|
Volgende nieuwsbriefDe volgende nieuwsbrief van de Concertzender verschijnt eind maart / begin april. Houd intussen ook onze website in de gaten voor actueel nieuws.
Help ons te blijven uitzendenDraagt u de Concertzender een warm hart toe en bent u nog geen donateur? Meld u dan nu aan als donateur of Stort eenmalig. Afhankelijk van het gedoneerde bedrag krijgt u:
Bent u al donateur, maar heeft u vrienden of kennissen die ons nog niet steunen? Meld uw kennis aan voor onze nieuwsbrief en attendeer hem of haar op de verschillende mogelijkheden om te doneren. |