Redactioneel |
van C naar cCorona met een grote C verziekt ons dagelijks bestaan. Maar wat nu als we die gewoon een kopje kleiner maakten? Hier schiet de Concertzender alle virologen, epidemiologen en het OMT te hulp. Medewerkers en een gast vertellen in deze nieuwsbrief over hun favoriete stuk in c-klein. In deze doorgecomponeerde mei-editie verder veel aandacht voor Jazz, van Miles tot Van der Molen. Marius Flothuis is onze componist van de maand en we hebben een nieuwe rubriek waarin musici vooruitkijken naar wat ze gaan doen als ze straks weer voluit kunnen spelen. Tot volgende maand! |
'on demand'Thema: Klassiek |
In c: Sem de Jongh“Ik ben al sinds mijn 19e helemaal weg van de pianosonate 21 in c klein van Schubert, D 958. Toen ik op het conservatorium zat, moesten we het eerste en tweede deel analyseren. Harmonie, structuur, de hele heisa. Daar deden we weken over, dus ik kreeg weken lang de gelegenheid om verliefd te worden op dit stuk. En die verliefdheid is nooit over gegaan. De kracht van herhaling bij muziek is ook zo groot. Ik krijg nu nog steeds evenveel energie van dit stuk als in mijn Sturm und Drang-periode op het conservatorium. De Concertzender zond deze onstuimige Sonate uit in december 2017.” Luisteren? Sem de Jongh is directeur van de Concertzender.
|
Dagelijks vanaf vrijdag 1 mei 2020Thema: Hedendaags |
Componist van de Maand: Marius FlothuisMarius Flothuis is componist van de maand mei 2020. Flothuis (1914-2001) gold een tijd als de éminence grise van het Nederlandse muziekleven. Rond 1937 kwam Flothuis naar voren als componist, musicoloog en assistent van de leiding van het Concertgebouworkest. Aan die laatste functie kwam een einde in 1942 toen hij weigerde zich te voegen naar de Nazi’s. Hij organiseerde illegale concerten, werd verraden en gevangen gezet, eerst in Vught, later in Duitsland. In gevangenschap schreef hij onder meer zijn Sonata da camera voor fluit en piano, een werk dat geen sporen draagt van de omstandigheden waarin het ontstond. Flothuis bedoelde het als “tegenwicht tegen al het lelijke om me heen”. Kunst, niet allen muziek, illustreerde voor Flothuis de kracht van creativiteit, juist in de moeilijkste tijden. Artistiek leider |
'on demand'Thema: Klassiek |
In c: Koen CroeseWe leven in twee snelheden. Zo snel en zo langzaam. Een ziekte die ons naar de kroon steekt levert elke dag nieuwe feiten, statistieken, drama’s en verhalen. En tegelijkertijd staat het leven bijna stil. Als we al gaan, gaan we behoedzaam, met maximaal twee en met afstand. Rachmaninovs prelude in c klein opus 23 nr. 7 is een stuk van twee snelheden. Een besmuikte processie, statig en vast als een koraal, tegen een razende achtergrond. Theoretisch een juweel, opgebouwd rond twee chromatische sequensen, elk ook weer chromatisch van aard. Maar wat hebben we nog aan theorie en chromatiek? Het woord chroma betekent kleur, en dat is wat hier gebeurt: de wereld is gekleurd en gewond en raast woedend voort, evenveel als ze in zichzelf gekeerd is, schrijdt en tast (waarom hebben we het toch over toets-, in plaats van tastinstrumenten?) En afsluit – hoop doet leven – in grote terts. Een leven in krap 2 minuten, hier fabuleus gespeeld door Nikolai Lugansky. Maar de meest aangrijpende vertolking van een leven in twee snelheden is die van Howard Shelley. Koen Croese is eindredacteur van de nieuwsbrief, presentator en invaltechnicus.
|
'on demand'Thema: Klassiek |
In c: Niklaas Hoekstra“Er zijn veel composities in c klein waar ik dol op ben: de laatste pianosonate van Beethoven (met de eerste ‘boogiewoogie’), de eerste Impromptu (D899) van Schubert, of de Tweede Symfonie van Mahler (en dan vooral het eerste deel). Maar het werk dat me het meest na aan het hart ligt is de Mis in c (de Groβe Messe) van Mozart. De mineur-composities van Mozart raken bij mij altijd een snaar (de Fantasie voor piano in c, het 20e Pianoconcert in d en natuurlijk het Requiem). De Groβe Messe is bijzonder, omdat hij elk jaar bij ons thuis klinkt op Kerstavond, als in de keuken de tulband voor het kerstontbijt wordt gemaakt. De uitvoering is dan van de English Baroque Soloists en het Monteverdi Choir onder leiding van John Eliot Gardiner. Bij de openingsmaten van het Kyrie krijg ik altijd al kippenvel. Een ander hoogtepunt zijn de stemmen van sopraan Sylvia McNair en mezzosopraan Diana Montague die prachtig om elkaar heen krullen in het Domine Deus van het Gloria.” Op de site van de Concertzender staat een uitvoering door Concentus Musicus Wien onder leiding van Nikolaus Harnoncourt. Niklaas Hoekstra is programmamaker en presentator.
|
Dinsdag 5 mei 2020Thema: Klassiek |
In c: Thijs BongerJe kunt het je nauwelijks voorstellen, maar toch: Beethoven was bang voor strijkkwartetten. De samenstelling stond bekend als een moeilijk medium, waarin je als componist als het ware met de billen bloot gaat. Pas rond zijn dertigste – na les en het noot voor noot overschrijven van Haydn-kwartetten – kreeg Beethoven genoeg zelfvertrouwen om zes kwartetten te laten uitgeven. Veel musicologen beschouwen zijn strijktrio’s opus 9 (van 3 jaar eerder) daarom als oefenweitjes, waarmee ze de kwaliteit daarvan naar beneden halen. Ten onrechte. En dat laten we u graag horen. Complex Thijs Bonger is programmamaker en presentator. |
Thema: Jazz |
Wat speelt er? Bij Ellister van der MolenJazzmusicus Ellister van der Molen is trompettist en – het is een woord hoor! – flugelhornist. In november komt haar nieuwe album uit, geïnspireerd op New Orleans. RED bestaat naast Ellister uit Bob Wijnen op hammond, Gideon Tazelaar, tenorsax en Wouter Kühne, slagwerk. Voor hun tweede (audiofiel geproduceerde) CD namen ze tien stukken onder handen die een connectie hebben met de bakermat van de Jazz. Bestaand repertoire dus, maar oud en nieuw lopen samen op. Ellister: “Door dit project ben ik ook weer meer met ‘plunger’ – zo’n rubberen gootsteenontstopper – gaan spelen. Daarmee krijg je een ‘wah-wah’ effect, dat nog steviger wordt als je met je keel distortion erop zet. Het maakt de muziek rauw en menselijk tegelijk. Precies wat we nu mee maken.” Wat kunnen we verwachten als je straks weer gaat optreden voor publiek? |
Dagelijks tot en met 3 mei 2020Thema: Klassiek | Hedendaags |
OchtendeditieAls morele ondersteuning in tijden van corona, klinken tijdens de Ochtendedities van de Concertzender van 27 april tot en met 3 mei alleen composities die worden uitgevoerd door Nederlandse musici. Van Ton Koopman tot het accordeon-duo Toeac, en van Asko|Schönberg tot het Klokkenluidersgilde Breda. Tijdens de Ochtendeditie op Koningsdag doen we er nog een schepje bovenop en klinkt alleen werk van Nederlandse componisten. Luisteren?
|
Thema: Jazz |
In c: Ellister van der Molen“Het is nog aardige klus binnen het jazzrepertoire te sprokkelen naar titels in c mineur. Toch blijft de titel die me het eerst te binnen schoot – The Thrill is Gone – bovenaan staan. Al was het alleen al omdat Chet Baker die zo mooi vertolkt heeft. Het stuk is ook heel invoelbaar: aan allerlei kleinigheden merk je dat de ander zijn of haar interesse in je is kwijtgeraakt. Heerlijk om schaamteloos te zwelgen in je emotie!” Ellister van der Molen is jazzmusicus en speelt trompet en flugelhorn.Meer achtergronden en actuele informatie over haar projecten staat hier.
|
'on demand'Thema: Klassiek |
In c: Emanuel Overbeeke“Mijn favoriete compositie in c klein is het Eerste Pianokwartet opus 15 van Gabriel Fauré (1879). Het werk verenigt op fantastische wijze kwaliteiten die in theorie onverenigbaar zijn: Duitse structuur en Franse zwier, een duidelijk gevoel van richting met aandacht voor de kleur, mineur en majeur, doorgaande beweging en sterke melodieën. Het resultaat? Een nieuwe eenheid, van discrete expressie, korte en krachtige gebaren, sereniteit en opstandigheid, duidelijkheid en verfijning. Of mijn hoop het stuk ooit te spelen in vervulling gaat, betwijfel ik. Na een uitvoering sprak ik de pianiste die mij vertelde dat het lastig is om strijkers hiervoor te vinden omdat zij vinden dat ze van Fauré weinig eervolle partijen toebedeeld kregen. Misschien verklaart dat waarom ik van mijn favoriete uitvoeringen bovenal de pianisten herinner: Long, Casadesus en vooral Rubinstein, allemaal structuurgerichte krachtpatsers.” Luisteren? Emanuel Overbeeke is programmamaker en publicist. |
Zaterdagen 9, 23 en 30 mei 2020Thema: Jazz |
Concertzender Live JazzNormaal kunt u twee keer per maand luisteren naar Concertzender Live Jazz. Maar omdat mei dit jaar 5 zaterdagen heeft, is er een extra uitzending. Tel uit uw winst! Balboekje Miles in mei |
Thema: Klassiek |
Nóg niet klaar in c klein?Nog niet uitgeluisterd in c? Mooi zo, want Emanuel Overbeeke stelde een waslijst voor u samen! Te mooi om voor onszelf te houden, want er staan een hoop absolute topwerken op. Kijk zelf maar: Bach: Mozart: |
Vóór 29 mei 2020 |
PrijsvraagEen winstwaarschuwing: afkijken mag ook deze maand niet bij de prijsvraag, maar de opgave is geen serieuze hersenkraker: Met hoeveel voortekens start de Quartettsatz van Franz Schubert? We sturen een verrassings-CD naar één van de juiste inzenders. Stuur uw antwoord vóór 29 mei naar prijsvraag@concertzender.nl
|
ColofonConcertzender
|
Volgende nieuwsbriefDe volgende nieuwsbrief van de Concertzender verschijnt eind mei / begin juni. Houd intussen ook onze website in de gaten voor actueel nieuws.
Help ons te blijven uitzendenDraagt u de Concertzender een warm hart toe en bent u nog geen donateur? Meld u dan nu aan als donateur of Stort eenmalig. Afhankelijk van het gedoneerde bedrag krijgt u:
Bent u al donateur, maar heeft u vrienden of kennissen die ons nog niet steunen? Meld uw kennis aan voor onze nieuwsbrief en attendeer hem of haar op de verschillende mogelijkheden om te doneren. |