Read the English Newsletter Programmagids Word Vriend Luister Live

Nieuwsbrief december 2019Lees de online nieuwsbrief in uw webbrowser

 

Zaterdag 21 en zondag 22 december 2019

Thema: Crosslinks

Malevitch, zwart vierkant, 1915Concertzender: de nacht

Deze maand duren de nachten het langst, vooral die van 21 december. Maar de Concertzender sleept u er wel doorheen. Van zaterdagavond 21 december 11 uur tot zondagochtend 22 december 7 uur zenden we eenmalig een wonderschone ambientnacht uit.

Onder de naam Winter Solstice slaan vier zondagse programmamakers de handen ineen. Peter van Cooten (DreamScenes), Bob Rusche (X-Rated en X-Ray), Roel Janssen (Space Exposure) en Harrold Roeland (Sensenta) brengen, grotendeels live vanuit de studio, de mooiste verstilde muziek. Je zou willen dat het nooit meer licht werd, zo mooi.

4 mannen, één gedachte
Normaal gesproken hoort u deze vier radiomannen afzonderlijk, op zondagavond. Samen bereiken zij steevast de beste kijk-, luister- én waarderingscijfers! Voor deze ene keer werken ze intensief samen. En ja: er is een schema van wie (ongeveer) wat doet (zo’n beetje) en hoe laat (bij benadering). Maar veel spannender is het natuurlijk live te ervaren wat er gebeurt, veilig en knus, vanuit het comfort van uw eigen sponde. Missen is een zonde. Zet uw wekker (en de koffie) dus vast klaar voor 21-12 om 23 uur!

 

 

Iedere werkdag vanaf woensdag 4 december 2019

Thema: Klassiek

 

Componist van de maand: Carl Philipp Emanuel Bach

C.P.E. BachComponist van de maand december is Carl Philipp Emanuel Bach, de tweede zoon van Johann Sebastian. Carl Philipp Emanuel (1714-1788) werkte vanaf 1734 aan de universiteit van Frankfurt, waar hij vooral instrumentale muziek schreef. Als volleerd musicus wist hij precies wat goede musici konden en wat voor muziek de baas wilde.

Tegelijk was hij een componist die rekening hield met de markt, die vroeg om onderhoudende, niet te ingewikkelde muziek. Bach was pragmatisch en stierf zodoende als een rijk man.

Grillig
Carl Philipp Emanuel had een neus voor instrumentatie en hij hield van tempowisselingen, contrasten en grillige harmonische wendingen. Met die eigenschappen gaf hij een muzikale vorm aan een beweging die al bestond in de literatuur: de Empfindsamkeit, met grote aandacht voor nadrukkelijke emoties en heftige gebaren. Daarmee stond hij ver af van het meer gelijkmatige idioom van zijn vader.

Na 1741 trad de componist in dienst van vorst en fluitist Frederik de Grote van Pruisen. Bach schreef vooral kamermuziek en was actief als docent.

Lees meer

 

Dinsdag 10 december 2019

Thema: Hedendaags | Opera

 

Opera in de 20e eeuw: Schnittke!

Het kan: een recente Russische opera, in première in Amsterdam. We hebben het over Life with an Idiot van Alfred Schnittke. De opera was voor het eerst te zien op 13 april 1992 in het muziektheater Amsterdam. Het verhaal is een allegorie op de Sovjetverdrukking, met een libretto van de Russische schrijver en essayist Viktor Jerofejev. opera SchnittkeSchnittke werkte al eerder met hem samen.

Over de première werd geschreven dat het “een concentratie van hedendaags Russisch talent” was, vergelijkbaar met wat Diaghilev zo’n driekwart eeuw eerder voor elkaar kreeg met zijn Ballets Russes.

Groteske allegorie
De extreme handeling kan als volgt worden samengevat. De ik-figuur moet als straf (waarvoor precies wordt nergens duidelijk!) een idioot in huis nemen. Hij kiest Vova, die er dan wel gedistingeerd uitziet, maar niet spraakzamer wordt, zoals de bewaker van het gekkenhuis had beloofd. Eerst gedraagt Vova zich voorbeeldig, maar na enige tijd komen er schranspartijen, wordt de bibliotheek (inclusief de door de vrouw zo geliefde werken van Proust) aan snippers gescheurd, stront op het behang gesmeerd. Als vervolgens de idioot ook nog het bed in duikt met de vrouw (die zwanger raakt en zich laat aborteren) dreigen de rollen zich om te draaien. Tenslotte worden ook Vova en Ik minnaars, onthoofdt Vova de vrouw met een wildschaar, verlaat hij ongestraft het toneel en belandt Ik zelf in het gekkenhuis.

Lees meer

 

Iedere werkdag vanaf 1 januari 2020

Thema: Klassiek

 

Leve Beethoven!

Beethoven 2020De Concertzender pakt het 250e geboortejaar van Ludwig van Beethoven groots aan en en zendt in 2020 al diens werken tenminste éénmaal uit. Hoe gaan we te werk? Het wordt een bonte mengeling van genres. We werken niet chronologisch, maar per compositiesoort. Zo wisselen we orkestwerken af met liederen, pianosonates met canons en vioolsonates met volksliedbewerkingen.

Per week wordt een deel van Beethoven compositorische arbeid uitgezonden. Dinsdag tot en met vrijdag zijn dat complete werken zonder al te veel gesproken woord, op maandag wordt een Nederlandse deskundige op dat specifieke genre bevraagd over zijn of haar affiniteit met Beethovens muziek. Daaronder zijn Willem Brons, Paul Korenhof, Geoffrey Madge, Han de Vries, Hannes Minnaar, Maarten Koningsberger, Elly Ameling en Rien de Reede.

In de loop van het jaar zullen ook bijkomende verschijnselen belicht worden, zoals het proces met Beethovens neef Karl, zijn invloed op musici van nu en de veranderlijke uitvoeringspraktijk van Beethovens oeuvre.

Lees meer

 

 

'on demand' te beluisteren

Thema: Klassiek

Genre: Vocaal

Hollywood als vluchthaven

Door Thijs Bonger

De grote filmhit van 1948 was The Loves of Carmen. In Technicolor, maar vooral met Rita Hayworth in een strapless jurk, die miljoenen mannen gek maakte. Ook de filmmuziek mocht er wezen. De maker: Mario Castelnuovo-Tedesco. Maar hoe raakte een joodse Italiaan nu weer verzeild in Hollywood?

CastelnuovoCastelnuovo-Tedesco werd in 1985 geboren in Florence. Zijn vader was bankier, streng en rationeel. Zijn moeder was veel jonger dan haar man. Ze had veel met muziek, speelde vaak piano en zong daar ook bij. Zij was dol op opera en Mario kon al heel jong complete delen van opera’s zingen, uit zijn hoofd. Zes jaar oud kreeg Mario zijn eerste pianolessen.

Dat moest allemaal stiekem, want zijn vader vond pianospelen iets voor meisjes. Mario begon al vanaf zijn negende te componeren. Kort daarna besloten Mario en zijn moeder tegenover zijn vader open kaart te spelen over zijn muzikale aspiraties. Hij speelde enkele werken van Chopin voor en gaf vader een eigen compositie cadeau. De opzet lukte, en Mario mocht doorgaan met pianolessen. Op zijn negentiende studeerde hij af aan het Cherubini Conservatorium in Florence.

Medicijnen
Maar zijn vader bleef maar aandringen op een ‘fatsoenlijke’ opleiding en dwong hij Mario, medicijnen te gaan studeren. Hij werkte in die periode als ziekenbroeder in een militair hospitaal en liep daar een hardnekkige pleuritis op, waardoor hij zijn studie medicijnen niet kon afmaken. Voor Mario was dat een prettige bijkomstigheid, want nu kon hij zich volledig op de muziek storten.

Lees meer

 

Vrijdag 13 en dinsdag 17 december 2019

Thema: Oude Muziek

Genre: Barok

Festival Oude Muziek 2019 Live!

Vrijdagmiddag 13 december is het zover! Dan starten we met uitzenden van onze concertregistraties van het Festival Oude Muziek 2019. De concerten van Lucie Horsch & B’Rock en van Tasto Solo bijten het spits af van een flinke serie afleveringen met liveconcerten. Anne Kathryn Olsen De programmadetails vindt u allemaal op de Concertzender website.

Blokfluit uit Napels
Tijdens het Festival Oude Muziek liet het Belgische barokorkest B’Rock zich inspireren door het piepjonge blokfluittalent Lucie Horsch. Deze 21e-eeuwer telt 19 lentes maar is al een van Nederlands meest succesvolle musici, en winnares van een Edison Klassiek Award 2018. Op hun gezamenlijk festivalprogramma staan Napolitaanse concerten van Leo, Mancini, Sarri, Durante en Scarlatti. Het concert vond plaats op 1 september 2019 in de Hertz van TivoliVredenburg, Utrecht.

Anna Inglese, mysterie
De Amerikaanse sopraan Anne-Kathryn Olsen kruipt in de huid van een rijk beloonde zangeres aan het 15e-eeuwse hof in Napels: Madamma Anna oftewel Anna Inglese. Zij slaagde erin een professionele muziekcarrière uit te bouwen. Anne-Kathryn Olsen wordt begeleid door drie musici van Tasto Solo.

Lees meer

 

Volgende nieuwsbrief

 

 

Prijsvraag

Vorige maand vroegen we u om een snelle reactie, in ruil voor kaartjes voor een speciale uitvoering van Simeon ten Holts Canto Ostinato door Polo de Haas. Dát hebben we geweten! U reageerde snel en massaal.

Uiteindelijk vielen Jac Schröder, André de Haas, Pieter Kole, Max Degali en Arash Tagarian in de prijzen. Alle winnaars van harte gefeliciteerd!

Deze maand geen prijsvraag, maar in de nieuwsbrief van januari komen we dubbel zo sterk terug met een kersvers standaardwerk. Nieuwsgierig? Goed zo!

appbanner

Colofon

Concertzender
Ganzenmarkt 14
3512 GD Utrecht
T: 030 231 20 96
E: info@concertzender.nl

FacebookTwitterYouTube

Privacyverklaring
Redactie:
Koen Croese
Vertaling:
David Young
Tim Newman
Techniek:
Ronald Visser

Volgende nieuwsbrief

De volgende nieuwsbrief van de Concertzender verschijnt eind december / begin januari.

Houd intussen ook onze website in de gaten voor actueel nieuws.

 

Help ons te blijven uitzenden

Draagt u de Concertzender een warm hart toe en bent u nog geen donateur?

Meld u dan nu aan als donateur of Stort eenmalig.

Afhankelijk van het gedoneerde bedrag krijgt u:

  • een rondleiding bij de studio en de redactie
  • een cd van de Concertzender met Young Dutch Performers
  • 2 kaartjes voor het jaarlijkse concert met lezing

Bent u al donateur, maar heeft u vrienden of kennissen die ons nog niet steunen?

Meld uw kennis aan voor onze nieuwsbrief en attendeer hem of haar op de verschillende mogelijkheden om te doneren.