Even voorstellen… |
Paul Lemmens: programmamaker Popart & Elektronische muziek“Ik ben sinds de vakantie van 2013 verbonden aan de Concertzender. Via een vriend die er al werkte, Bert Broere, is het balletje gaan rollen. Tijdens een muziekvriendenavond vroeg hij me terloops of werken bij de Concertzender iets Wandelende muziekencyclopedie “Ik heb in de loop der jaren veel muzikale kennis opgebouwd. Het is in mijn optiek een beetje raar om dat allemaal voor jezelf te houden. Naast al die kennis heb ik ook enige ervaring met het schrijven van teksten, waardoor ik het een met het ander kan verbinden en zo programma’s kan maken. En als er dan iemand zit te luisteren en daar iets van oppikt, is dat mooi meegenomen. Zo werkte het bij mij vroeger in ieder geval. Ik luisterde (in Limburg) uren naar een NAVO-zender met het programma ‘King Kong (uitgesproken op z’n Frans Kieng Konge – zoiets) avec Marc Moulin’ en dan kreeg je me toch een portie gave muziek! Ondank de ruis van de middengolf was het altijd goed. De afgelopen jaren hielp ik mee aan een Zappa-special bij Radio Breda. Vier uur lang Frank Zappa! Een puur genot en erg leuk om te doen. Helaas is die zender op- geheven, maar misschien was dat wel de eerste aanzet voor mijn huidige radiowerk bij de Concertzender.” Trailrunning en websites bouwen “De Concertzender doe ik er eigenlijk 'gewoon maar bij'. Ik werk de hele week als leerkracht in het basisonderwijs; groep 4/5. Dat is het leukste vak dat er is. Daar-naast ben ik hardlooptrainer en train zelf ook meerdere malen per week. Mijn passie ligt bij ‘trailrunning’, dus weg van die weg en hop de natuur in. Ik loop trail- wedstrijden en hoe zwaar ook, daar geniet ik elke seconde van. Vaak zijn muziek- fanaten niet sportief, maar er zijn dus uitzonderingen. Ook maak ik websites, over mijn held Frank Zappa, maar ook over Soft Machine, Supersister, elektronische muziek en over mijn leven met muziek, en dan met name de andere kant van 'mijn' muziek. Voor een bevriende muziekmaniak maak ik diens site, die gaat over Zappa, Igor Strawinsky en twintigste eeuwse klassieke muziek. Hij is echt de moeite waard. En alsof dat nog niet genoeg is, schilder ik met olieverf abstracte werken en fotografeer ik. Dit laatste vooral van het Binnenveld achter mijn huis en 'bos'. Volgens vrienden heeft een dag bij mij meer dan 24 uur. Tijd om op de bank te hangen en doelloos tv te kijken, heb ik dus niet. Een hartprobleem heeft me geleerd dat mijn tijd kostbaar is. Die gebruik ik dan ook optimaal.” Zappa “Leven zonder muziek bestaat voor mij niet. Ook al ben ik niet muzikaal opgevoed, vanaf mijn twaalfde staan mijn oren wagenwijd open. Dat begon met marsmuziek en taptoes, maar ik kwam al snel uit bij Black Sabbath. En dat dan weer gecom-bineerd met de Kilima Hawaiians, Glenn Miller en Mahalia Jackson en met de singletjes van mijn buurjongen: Beatles, Stones, Monkees, Spotniks, Shadows. Er zijn slechtere starts denkbaar. Maar in de eerste vakantie na de lagere school hoorde ik ‘Freak Out’, ‘Absolutely Free’ en ‘We’re Only in it for the Money’ van Frank Zappa en diens Mothers of Invention. Daarna is mijn wereld nooit meer dezelfde geweest. Ik heb lange reizen langs allerlei muziekstijlen gemaakt, van klassiek tot eigentijds, van Abba tot Zappa, van Cannonball Adderley tot John Zorn, maar ook van pygmeeën-muziek tot desert blues. En natuurlijk – daar ligt tegenwoordig mijn voorkeur – van het ruisend riet in een Japanse zen-tuin tot en met de meest trommelvliestergende, elektrische noise. Maar mijn grote muzikale liefde ligt toch nog steeds bij Frank Zappa. Door hem ben ik naar al het andere gaan luisteren en heb ik keer op keer mijn grenzen verlegd.”
|