Op 25 december (eerste kerstdag) kunt u om 23.00 uur in Inventions for Radio luisteren naar het werk van kunstenares
Sarah van Sonsbeeck. In deze aflevering geeft Van Sonsbeeck
een indruk van bijzondere herinneringen uit haar jeugd.
Zij maakte dit werk speciaal voor de Concertzender.
Sarah van Sonsbeeck zegt zelf over dit werk: “Sinds 2006 onderzoek ik als kunstenaar
de stilte. In dat jaar studeerde
ik namelijk af aan de Rietveld-
academie en ik had toen vre-
selijke buren. In een wanhoops-
poging stuurde ik ze een brief waarin
ik ze vroeg om dat deel van mijn huur te betalen dat ze in mijn huis innamen met hun geluid. Natuurlijk reageerden
ze niet, maar wel was het mijn ontdekking van wat kunst zou kunnen zijn en wat ik als kunste-
naar zou kunnen betekenen.”
Nooit saai
“Toen de Concertzender mij
vroeg een kunstwerk te maken voor de radio, leek me dat niets voor mij. Want wat weet ik nou
van klassieke muziek?
Een van mijn helden is de Amerikaanse componist John Cage, die ooit zei: “Als je naar Beethoven luistert, is het altijd hetzelfde, maar als je verkeer hoort… is het nooit saai!”. Dus ik ging graven in mijn herinnering of ik dan echt niets had met klassieke muziek, en bijna meteen stond ik in de schuur van mijn vader. Tijdens
het zagen en timmeren, herinnerde ik me, luisterde hij altijd naar Bach of Haydn
en
floot dan soms zelfs mee.”
“Wim Janssen van de Rijksacademie deed altijd hetzelfde. Als eerbetoon aan Wim hoort u mijn vader aan het werk in de Rijksacademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam. Daarna komt u in mijn tweede herinnering terecht.”
Even op het orgel
“Ik heb een oom die heimelijk orgelliefhebber is. Het verhaal gaat dat hij geen kans onbenut liet om te vragen of hij in een hem onbekende kerk "even op het orgel mocht". Is het echt waar? Ik weet het niet zeker, maar als eerbetoon aan hem
heb ik Ton Donders gevraagd
om op het Vater Müller orgel
(uit 1724) van de Oude Kerk in Amsterdam te spelen, voor het eerst in zijn leven. Het is eigenlijk ook wel een eerbetoon aan het oefenen en proberen dat bij het ontstaan van elk kunstwerk hoort. Ervaren als Ton is, is dit enorme orgel evengoed een van de lastigste en notoir zwaarste orgels om te bespelen. Dit niet
in de laatste plaats omdat het orgel, hoe mooi het voor mij als leek ook klinkt, dringend restau-
ratie behoeft. Wie goed luistert, kan ergens nog een kerstliedje ontwaren.”
“Als uitsmijter hoort u Aart Staartjes één van de vier kerstverhalen voorlezen waar
ik als kind zo verslaafd aan was, dat ik ze ook in januari en soms zelfs tot diep in februari nog stiekem luisterde.”
Uitzending:
woensdag 25 december 2013, 23.00 uur.
|