Op woensdag 30 en donderdag 31 oktober gaat de Crosslinks-
redactie van de Concertzender voor de tweede maal dit jaar
extra aandacht schenken aan elektronische muziek.
Tijdens twee opeenvolgende thema-avonden staan de ‘scherpe randjes’ van elektronisch voortgebrachte geluiden centraal. In 1914 introduceerde Luigi
Russolo reeds zijn lawaaimachines tijdens zijn Intonarumori-concerten.
Randen van geluid
Woensdag 30 oktober laat sound-designer Roland Kuit ons de randen van geluid ervaren. Wanneer wordt klank/geluid/
lawaai/trilling een compositie?
Te beginnen met Pierre Henry's compositie ‘Variations pour une porte et un soupir’ uit 1963, zet Kuit de deur open voor het ervaren van boeiende experi-
menten en brengt hij ons terug naar de essentie van wat een trilling is. Welke toegepaste elektronische technieken waren de afgelopen jaren ‘ground-
breaking’? Welke sound-designers konden hun vindingen vertalen naar esthetisch verantwoorde composities?
De wereld van lawaai
Donderdag 31 oktober neemt de elektronicakenner, -specialist en DJ Bob Rusche van X-Rated ons mee naar de wereld van lawaai. De extreme polen van het geluidsspectrum en de geschiedenis daarvan. Dit alles naar aanleiding van de
7-delige serie ‘An Anthology of Noise & Electronic Music’ die het label Sub Rosa uitbracht.
Beide avonden duren van negen uur 's avonds tot twaalf uur 's nachts. En voor de liefhebbers is er een speciale Facebookpagina opgezet, waarop iedereen wordt uitgenodigd om een bijdrage te leveren aan het vieren van 100 jaar elektronische muziek.
|