Even voorstellen…

 

Marijke Ferguson, muziekessayist

Naar eigen zeggen is Marijke Ferguson (in foto) verslaafd aan radio maken.
Ze maakt en presenteert voor de Concertzender het wekelijkse programma
Radio Muziek Essay en maandelijks Antiqua versus Nova. Die verslaving heeft
met name betrekking op het onderzoeken van en zich verdiepen in de functie die muziek heeft binnen het menselijk bestaan. Haar schoonheid, als spiegel van een tijdvak, het kan eigenlijk van alles zijn. “Met dat als uitgangspunt maak ik essays voor de radio. Ik kies een thema, bijvoorbeeld ‘tijd of verbeelding’, en bouw daar een muzikaal en tekstueel verhaal om heen. Zo kan Vivaldi na Kurtág te horen zijn en vervolgens een Libanese zangeres de revue passeren. Heerlijk om zo een programma te kunnen en mogen maken.”

‘Gevorderde leeftijd’

“Ik heb 27 jaar lang wekelijks een muziekprogramma verzorgd voor de NOS, op Radio 4. In 1993 kreeg ik te horen dat ik moest stoppen met mijn werk vanwege mijn ‘gevorderde leeftijd’. Gelukkig gaf de Concertzender mij de gelegenheid om naadloos, van de ene week op de andere, over te stappen. Bij Radio 4 ben ik ooit aangenomen als specialist in de muziek van de middeleeuwen en de renaissance. En dat had weer een link met mijn andere baan als hoofdvakdocent op het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. Daar gaf ik blokfluit en oude muziek, zowel ensembles als uitvoeringspraktijk.”

Marijke FergusonStudio Laren

“Vanaf eind jaren zestig tot en met 2000 heb ik Studio Laren, een ensemble voor oude muziek, geleid en er zelf blokfluit en kleine harp in gespeeld. We gaven veel concerten, maakten radio-uitzendingen en brachten platen en cd’s uit. Daarnaast organiseerde ik in samenwerking met de NOS regelmatig ‘samenspeeldagen’.
VARA Studio I vulde zich daarbij met 250 mensen die muziek uit de middeleeuwen en de renais-
sance maakten. Verder stelde ik symposia samen over een deelgebied uit de geschiedenis van de middeleeuwen en de renaissance, toegespitst
op thema’s als authenticiteit bij het musiceren van die vroege muziek. Ik programmeer Studio Laren nog regelmatig in de Radio Muziek Essays.
Vooral de 3 cd’s die wij maakten, onder de titel Middeleeuwen in de Oren van Nu.
Dat materiaal blijft, hoewel alweer jaren geleden zo uitgevoerd, actueel voor mij. Vroeger stond authenticiteit hoog in het vaandel. Bij het samen-
stellen van mijn programma’s zet ik daarvoor nu het woord actueel in de plaats. Heeft die oude muziek, live of op cd, nu voor mij -
en daarmee voor de luisteraar - iets te zeggen, is het actueel?”

Exponent van het gevoelsleven

“Ik denk dat heel mijn leven met muziek en speciaal de oude muziek, getekend
kan worden door het verlangen om dit niet alleen te begrijpen als exponent van
het gevoelsleven, maar meer nog van de mores van de totale menselijk existentie. Naast het gericht zijn op de oude tot zeer oude muziek volg ik ook al jaren de ontwikkeling van de hedendaagse muziek. In mijn essays valt dit regelmatig te beluisteren. Ik programmeer bijvoorbeeld muziek van Messiaen, Ligeti, Carter of nog rigidere minimalisten. En ik bezoek graag de Proms en andere, vaak spraakmakende concerten in het Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam”

Tuinieren

Marijke is in 1927 geboren in Buitenzorg (Nederlands Indië), in de beroemde plantentuin aldaar, zo wil de legende. “Als hobby heb ik een tuin in het Bijenpark
in Amsterdam. Met mijn oude botten valt dat tuinieren mij zwaar, véél zwaarder
dan het maken van radioprogramma’s. Maar voorlopig ga ik er toch nog mee door, met die tuin en zeker met de Concertzender waar ik al vanaf de oprichting bij betrokken ben.”