Lennart Williams is de samensteller van het programma Bijdetijds, dat wordt uitgezonden op vrijdag en zondag om 17:00 uur.

“Ik ben 22 jaar en op het moment van schrijven nog aan het studeren: muziekwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Ik ben daar altijd veel bezig geweest met klassieke muziekgeschiedenis, met een focus op de klassieke muziek van de 20e en 21e eeuw (voor zover dat nog klassieke muziek genoemd kan worden). Daarnaast ben ik ook altijd praktisch met muziek bezig geweest: ik speel klassiek en elektrisch gitaar, en volg voor dat eerste ook nog steeds muzieklessen. Wat betreft de elektrische gitaar heb ik in de loop van de tijd een aantal bandjes versleten en zit momenteel helaas zonder band.”

Heb je een brede muzikale smaak of interesseer je je alleen maar voor hedendaagse muziek?Lennart Williams

“Ik probeer zo min mogelijk in muziekgenres of -stijlen te denken. Ik ben veel met klassieke muziek bezig, maar ik luister ook naar pop- en met name rockmuziek en speel daarnaast in een orkest dat volksmuziek speelt. Ik vind veel muziek leuk en probeer zo breed mogelijk ermee bezig te zijn.”

Welke vormen van hedendaagse muziek interesseren je vooral?

“Ik vind het moeilijk om een duidelijke voorkeur uit te spreken. Wat ik interessant vind, is dat in het begin van de twintigste eeuw voor klassieke componisten veel gras voor de voeten is weggemaaid: Schönberg schafte de tonaliteit af, en componisten als Debussy en Satie experimenteerden met muzikale vormen. Daardoor kwamen er oneindig veel mogelijkheden om te componeren. Dat maakt het tegenwoordig ook heel lastig. Ik vind het interessant hoe componisten daarmee zijn omgesprongen. Sommige experimenten zijn geslaagd en sommige niet: ver doorgedreven minimalisme raakt me niet, maar van de nieuwe klankwerelden die met name met de hulp van elektronica zijn gecreëerd kan ik genieten.”

Hoe ben je bij Bijdetijds terechtgekomen?

“Ik had in eerste instantie op een vacature gereageerd om programmamaker klassiek te worden. Omdat mijn focus met name bij de muziek vanaf 1900 lag, ben ik doorgeschoven naar de afdeling hedendaags. Daar zochten ze voor het programma Bijdetijds nog een programmamaker en dat ben ik toen gaan doen.”

Met welke frequentie stel je het samen?

“We zijn met vijf programmamakers voor Bijdetijds. Het komt erop neer dat ik ongeveer één keer per maand een programma maak.”

Hoe kom je in aanraking met nieuwe interessante muziek en hoe vind je informatie daarover?

“Ik heb op mijn opleiding veel meegekregen over hedendaagse muziek en daar zitten voorlopig genoeg onderwerpen tussen die interessant zijn om te bespreken. De informatie erover komt deels uit mijn eigen geheugen, en deels uit de muziekgeschiedenisboeken in mijn boekenkast.”

Plannen voor toekomstige uitzendingen?

“Meer dan genoeg. Het lijkt me ook wel eens leuk om een serie te maken van meerdere uitzendingen die thematisch aan elkaar zijn gerelateerd.”

Luisterde je al naar de Concertzender voordat je er kwam werken?

“Nu moet ik natuurlijk eerlijk antwoorden: nee. Ik kende de Concertzender al wel, maar meer uit gewoonte stond bij mij eigenlijk altijd Radio 4 aan. Toen ik zocht naar een bijbaan ergens in de muziekwereld kwam de Concertzender voorbij. Wat mij als muziekwetenschapper aanspreekt, is het educatieve karakter van de zender. Ik kan in de programma's goed mijn kennis over de muziek kwijt.”

 

Concertgebouw

CZ partners

 

 

Greenhost Stichting Educatie en Culttuur RTV Utrecht Muziekweb Gemeente Utrecht dioraphte Fentener van Vlissingen fonds kfHein fonds Elise Mathilde Salto Prins Bernhard Cultuurfonds