Popart: Robert Jan Stips speelt Supersister

 

5 Juli 2015 was een erg warme dag. Dat ondervond Robert Jan Stips ook. Hij speelde in het Beauforthuis in Austerlitz drie vleugels min of meer tegelijkertijd: een Steinway, een Fazioli en een Bechstein, elk met een eigen klankkleur.

Op de drie vleugels, opgesteld in een driehoek, speelde hij het complete werk van de eerste drie lp's van zijn oude band Supersister. Het concert werd opgenomen en verscheen op 27 maart 2016 op cd en dvd. Ter ere daarvan werd het concert nogmaals uitgevoerd, nu onder minder warme omstandigheden, maar wel met een warme ontvangst. Al met al was het reden genoeg om met Robert Jan Stips eens terug te kijken naar de periode met Supersister.

Ontsnapt konijn

Bij Stips thuis sprak Concertzender-medewerker Paul Lemmens uitgebreid met hem over Supersister, muziek en natuurlijk ook het concert met de drie vleugels. Daarbij werden ze onderbroken door zijn uit school komende kinderen en een konijn dat uit zijn hok ontsnapte. Dat konijn wist alles van Supersister, want zo'n actie past precies in het beeld van de groep. Waarom? Dat hoort u terug in twee uitzendingen van Popart. Het interview wordt afgewisseld met muziek van Supersister, Soft Machine, Erik Satie, Sacha van Geest en – in deel twee – ook met veel muziek van het drievleugelconcert. Robert Jan Stips Plays Supersister

Popart met Supersister / Robert
Jan Stips

Uitzending: woensdag 5 oktober,
22:00 - 23:00 uur, deel 1, hier te beluisteren.

Over Supersister

Bij het beluisteren blijkt de muziek
van Supersister een stuk minder vergeeld dan menig andere pop-
muziek uit het begin van de jaren ’70. Supersister wordt in binnen-
en buitenland ook nu nog veel beluisterd en gewaardeerd. Misschien komt dat omdat Supersister destijds haar eigen roots nooit heeft willen verloochenen en – ondanks het feit dat ze ruimhartig door de zogeheten Canterbury scene werd opgenomen – zichzelf altijd verwant heeft gevoeld met continentale Europese pop- en moderne klassieke muziek.

John Peel

Meer met de Nederlandse school – Louis Andriessen, Peter Schat – dan met de in popkringen vaak als eerste in het oor springende rock, blues & soul uit Amerika. Die elementen, vermengd met een flinke dosis relativerende humor, zorgden er o.a. voor dat waardering niet alleen uit Nederland kwam: het feit dat de toonaangevende BBC-discjockey John Peel Supersister op zijn eigen label in Engeland uitbracht en in zijn privé-muziekschatkistje overal mee naar toe nam, spreekt boekdelen.

Ster-opstelling met draaikruk

Nadat de band door het wegvallen van fluitist Sacha van Geest en bassist Ron van Eck de muziek niet meer zelf kon uitvoeren, merkte toetsenist/zanger Robert Jan Stips dat dankzij de rijkheid aan thema’s en sferen Supersister ook ‘alleen aan de vleugel’ zeer goed uitvoerbaar is. Toen hem na zo’n soloconcert in het Beauforthuis in Austerlitz vorig jaar werd gevraagd of hij misschien een interessant experiment wist met de drie aldaar aanwezige vleugels, was al snel het idee geboren om in ‘ster-opstelling-met-draaikruk’ de eerste drie Supersister-lp’s (Present from Nancy, To the Highest Bidder, Pudding en Gisteren) op die drie vleugels – met elk een heel eigen karakter – integraal uit te voeren.

 

Concertgebouw

CZ partners

 

 

Greenhost Stichting Educatie en Culttuur RTV Utrecht Gemeente Utrecht Salto Prins Bernhard Cultuurfonds