Even voorstellen…

 

Pieter de Rooij, programmamaker wereldmuziek

Pieter werkt al sinds 1993 bij de Concertzender en maakt deel uit van de redactie van de afdeling Wereldmuziek.

“Alles wat tot de wereldmuziek gerekend wordt, komt in mijn programma’s aan bod. Er waren tijden dat ik twee programma’s per maand maakte, maar die productiviteit haal ik momenteel niet. Nu maak ik elke twee maanden een aflevering van ‘Wereld-
mineralen’. Hierin komen nieuwe releases uit allerlei genres aan de orde, of soms een special met opnamen uit één specifiek genre. Extra aandacht krijgt Indiase
ragamuziek in m’n eigen programma ‘Gharana’, waarin per aflevering één muzi-
kant(e) wordt geportretteerd aan de hand van een interview en opnamen. Dit programma ligt al een tijdje stil, maar ik wil dat weer gaan oppakken. Ik heb nog mooie interviews op de plank liggen waarmee ik een aantal nieuwe afleveringen kan maken. Hopelijk heb ik er binnenkort weer tijd voor. Ik beheer op internet ook twee sociale netwerken met betrekking tot ragamuziek: ‘Gharana’ (600 volgers)
op Facebook en ‘Raga Unlimited’ (900 volgers) op Linkedin. Daar wordt nieuws en informatie uitgewisseld.”

Beste muziekzender

“Ik heb gekozen voor de Concertzender omdat die simpelweg ‘s werelds beste muziekzender is - dat meen ik serieus. Ik ken geen andere zender waar de diver-
siteit zo groot is, zowel in muzikale diepte als breedte. De geweldige program-
mering is mogelijk dankzij de grote expertise en betrokkenheid van de programma-makers. Die zijn zeer gemotiveerd, zozeer zelfs dat zij de programma’s vrijwillig
en dus onbetaald maken. Er zitten ook (oud-)medewerkers uit de Hilversumse omroepwereld onder met een gezonde missiedrang en liefde voor muziek. Een extra bonus voor de luisteraar is dat de enthousiaste programmamakers hun materiaal vaak putten uit eigen unieke privécollecties. Zo komen met grote regelmaat opnamen aan bod die je vrijwel nergens anders hoort.”

Pieter de Rooij

Muzikale veelvraat

“Ik ben een muzikale veelvraat, van jongs af aan heb ik al een brede smaak en luister ik naar allerlei genres. Klassiek en opera kreeg ik dankzij platen van m’n ouders te horen en diverse soorten pop via oudere broers en zussen, maar daar bleef het niet bij. Ik had in m’n tienerjaren een krantenwijk en bijna al het verdiende geld ging op aan de
aanschaf van lp’s. Ook pikte
ik veel op van de radio.
Zo verbreedde en verlegde ik al luisterend steeds mijn klank-horizon. Als 13-14-jarige puber
in de jaren ‘70 werd ik beroerd door bluesrock (bv. Jimi Hendrix), (hard)rock (bv. Led Zeppelin), jazzrock (bv. Mahavishnu Orches-
tra), symfonische pop (bv. Yes, Genesis, Camel), conceptuele rock (bv. Pink Floyd) en avant-
garde rock (in het bijzonder groepen uit de ‘Canterbury Scene’, zoals Soft Machine, Gong, Magma, Matching Mole, Hatfield and the North) alsook door Indiase ragamuziek, Afrikaanse traditionele muziek en gamelanmuziek uit Indo-
nesië. Zo rond 1980 ging ik ook veel naar jazz luisteren. Ik denk dat mijn grote belangstelling voor muziek uit India, Afrika en Indonesië voortkomt uit mijn interesse in ‘minimal music’, die in de tweede helft van de jaren zeventig ontstond. Componisten als Steve Reich en Philip Glass hebben zich sterk laten beïnvloeden door muziek uit India, Afrika en Indonesië. Daar zit dus een connectie.”

Eigen wereldmuziekprogramma

“Begin jaren '90 begon ik bij de Amsterdamse zender ‘MART’ (Multiculturele Amster-
damse Radio en Televisie). Ik had daar een eigen wereldmuziekprogramma, getiteld ‘Kris-Kras’, dat ik live presenteerde. Ik heb nog een paar van die uitzendingen op cassette, onder andere eentje over de Malinese zangeres Oumou Sangaré.
In 1993 heb ik, zonder dat ik deel uitmaakte van een van de redacties, voor het
eerst programma’s gemaakt voor de Concertzender. Dat moeten minstens drie uitzendingen van ‘Metamorfosen’ zijn geweest, want ook daarvan heb ik nog een bandje in m’n thuisarchief. Twee daarvan gingen over gamelan en één over West-
Afrikaanse kora-muziek. Zo rond 1996 trad ik toe tot de wereldmuziekredactie en vanaf dat moment heb ik regelmatig programma’s geproduceerd. Dat waren zeer diverse programma’s: ‘Wereldmineralen’, ‘Volksmuziek’, ‘Klankenstapper’, ‘Opge-
Hoesd’, ‘Let’s Movie’ en natuurlijk ‘Gharana’, m’n eigen programma over Indiase raga’s.”

Gamelan

“In 1988 studeerde ik af in de culturele antropologie aan de Universiteit van Amsterdam. Tijdens mijn studie volgde ik onder andere etnomusicologie als bijvak. Mijn afstudeerscriptie ging over opera. Ik studeerde nog maar net, toen ik in 1982 begon met het spelen van Javaanse en Balinese gamelan. Dat heb ik bijna 20
jaar gedaan. Ik speelde op een gegeven moment in vier gamelangroepen, waar-
mee ik diverse malen voor radio en tv heb opgetreden. Ik bezit ook nog een mooie piano, maar daar speel ik puur voor m’n plezier op. Technisch ben ik helaas wat beperkt, want ik begon er pas op mijn twintigste mee. Na mijn studie heb ik nog een opleiding gevolgd tot muziekbibliothecaris. Zo rond 1990 ging ik aan de slag in het openbare bibliotheekwezen en in 1993 maakte ik de overstap naar Hilversum. Ik werkte een jaar als muziekcatalogiseerder bij het Nederlands Audiovisueel Archief (NAA) dat nu bekend staat onder de naam Nederlands Instituut voor Beeld
en Geluid.”

Wereldomroep

“In 1995 ging ik fulltime aan de slag als archivaris en informatiespecialist bij Radio Nederland Wereldomroep. Ik heb voor de Wereldomroep als archivaris en muziek-
specialist onder meer bijdragen geleverd aan hoorspelen (als samensteller van geluiden en muziek), historische documentaires en necrologieën. Daarnaast ben ik er samensteller/producer geweest van muziekprogramma’s, waaronder de serie
‘De Wereld Draait’. Tussen 2008-2012 heb ik voor de muziekafdeling acht keer een dertiendelige serie geproduceerd van het Engels- en Spaanstalige wereldmuziek-
programma ‘Hear the world/Escucha el mundo’, dat op partnerstations in 55 landen werd uitgezonden. Ik had er een prachttijd, die helaas in 2012 ophield, vanwege grootscheepse, door de regering opgelegde bezuinigingen. Sindsdien ben ik op zoek naar passend betaald werk. Ondanks mijn kennis en ervaring valt dat niet mee als je vijftig bent. Daarom ben ik begin dit jaar als vrijwilliger aan de slag gegaan bij de Universiteit van Amsterdam. Ik digitaliseer en archiveer afstudeer-
scripties sociologie en antropologie uit de periode 1950-2005. Een mooi project
om weer werkervaring op te doen en goed voor mijn CV.

Naast mijn werkzaamheden voor de radio en in de bibliotheek- en archiefwereld heb ik mij ook ontwikkeld op het terrein van muziekjournalistiek. Ik heb in de loop der jaren regelmatig artikelen en recensies geschreven voor festivals en bladen. Tussen 2007-2009 heb ik cd’s besproken voor het helaas opgeheven wereld-
muziektijdschrift ‘Mixed’. En last but not least hou ik mij sinds 2000 incidenteel
bezig met het maken van muziekdocumentaires voor radio (Concertzender, Wereldomroep, VPRO) en voor mijn YouTube channel. Het monteren van een
radio- of een video-documentaire is het allerleukste dat er bestaat. Daar kan ik helemaal in op gaan. Niets anders doet er dan nog toe, ik vergeet alles om me heen. Bezig zijn met het componeren en monteren van een programma of een documentaire geeft mij een groot geluksgevoel!”

 

 

CZ partners

Kimmic Greenhost UPC RTV Utrecht Utrecht Muziek Salto Cultuurfonds