Even voorstellen…

 

Henk Braaksma, programmaker Wereldmuziek

Henk werkt sinds 1999 bij de Concertzender en heeft een voorliefde voor muziek
uit exotische oorden, zoals Mexico, Paraguay, Argentinië, Hawaii, India of Cuba. Daarnaast hij heeft nog een andere afwijking: platen verzamelen. “Ik heb een
bijna complete 78-toerenplatencollectie van onder meer Max Woiski, Maria Zamora en de Kilima Hawaiians. En ik heb zelf in tal van bandjes gespeeld, zoals het Argentijns georiënteerde trio Los Folkloricos en The Honolulu Minstrels, die de muziek van Hawaii in ere hielden.”

Hawaii-gitaar

Henk is ‘verslaafd’ aan wereldmuziek, lang voordat platenmaatschappijen deze marketingterm introduceerden. “Ja, in ons kouwe kikkerlandje is al heel lang
muziek uit diverse continenten te horen geweest: Malando met de tango, María Zamora met haar Zuid-Amerikaanse liedjes en The Kilima Hawaiians die de muziek van Hawaii populair maakten. Henk BraaksmaIk was gek op de Hawaii-gitaar en heb er na jaren intensieve studie uiteindelijk goed op leren spelen. Het is een lastig instrument vanwege de vele verschillende manieren waarop het gestemd kan worden.”

Kloon

“Ik werd destijds, in de jaren
’50, een kloon genoemd, omdat ik de Ambonese Hawaii-gitarist Rudi Wairata vlekkeloos kon imiteren. Voor alle duidelijkheid: het gros van die Hawaii-bandjes bestond uit Indonesische Neder-
landers. De eerste optredens dateren zelfs al van de jaren
’20 toen er Hawaii-muziek voor de Hilversumse Draad Omroep gespeeld werd. En na de onaf-
hankelijkheid van Indonesië in 1948 nam de belangstelling alleen nog maar toe. Ons land kende toen zo’n 600 Hawaii-
georiënteerde bands.”

Pleitbezorger

In zijn programma’s voor de Concertzender is Henk een
waar pleitbezorger van vergeten  klanken en muzikanten. Uit zijn muziekkeuzes voor het programma ‘Exitos Musicales’ blijkt eens te meer hoe verslingerd hij is aan het exotische erfgoed. “Het komt allemaal uit mijn eigen verzameling en ik draag dit met liefde uit aan een breder publiek. Ik ben in 1999
via programmamakers van de ‘Fridaynight Salsa Show’ bij de Concertzender terechtgekomen. Wel werden daar de wenkbrauwen nogal eens gefronst, omdat het credo ‘veel muziek en zo weinig mogelijk tekst’ door mij regelmatig werd geschonden. Mijn programma’s hebben een min of meer documentair karakter en
ik moet tenslotte het verhaal over de artiest of groep kwijt kunnen. De reacties
van de luisteraars zijn goed, dus zolang ik er niet ‘uitgeschopt’ word, hoop ik er
nog even mee door te kunnen gaan.”

 

CZ partners

 

 

Kimmic Greenhost UPC RTV Utrecht Vredenburg Salto Conclusion